Photobucket - Video and Image Hosting
 
APAKAH YG PAS PERJUANGKAN ADALAH AGAMA ISLAM YG SESAT SEHINGGA UMNO TIDAK ADA SEDIKIT PON INGIN MENGETAHUI AKAN KEBENARAN & KEBATHILANNYA.."DahLahLAH, undurLAH, letihLAH, ApaLAH, MengaLahLAH, MengarutLAH...."

Membida nombor plat


Blog For Free!


Archives
Home
2009 November
2009 February
2009 January
2008 December
2008 November
2008 October
2008 September
2008 August
2008 July
2008 June
2008 May
2008 April
2008 March
2008 February
2008 January
2007 December
2007 November
2007 September
2007 August
2007 July
2007 June
2007 May
2007 April
2007 March
2007 February
2007 January
2006 December
2006 November
2006 October
2006 September
2006 August
2006 July
2006 June
2006 May
2006 April
2006 March
2006 February
2006 January
2005 December
2005 November
2005 September
2005 August
2005 July
2005 May
2005 April
2005 March
2005 February
2005 January
2004 December

My Links
LET GO JOINT tBLOG GROUP'S
RM10Maybank2U
Disertasi
KedahLanie
FGR
Beli VCD on-Line
TauXpe
UstazMUda
SaifuL Islam
Harakah
tranungkite
Malaysia Today
WIKIPIDIA
RM35 seumur hidup..UNTUNG RM8000 sehari
kereta Mayat
iklan apa2aja
Soduku Online
Kamus BI > BM

tBlog
My Profile
Send tMail
My tFriends
My Images

Sponsored
Create a Blog!




  • Kuliah.fm
    (Malaysia - Winamp/RealPlayer)
  • Ikim.fm
    (Malaysia - Media Player)
  • Radio Tarbiyyah
    (Indonasia - Winamp/RealPlayer)
  • Nur Islam
    (Brunai - Media Player)

  •  
    Live Web Radio :
    [ S1 - T.Melewar ]
    [ S2 - Rusila ]
    [ S3 - Putik ]
    Live Web TV :
    [ S1 - KL ]
    [ S2 - Terengganu ]
    [ S3 - Kelantan ]
    [ WTV8 ]
    [ TVPas]

    Untuk Download fail audio & video ini, sila ke laman khusus JITPNT iaitu TerengganuKini.Net
    http://www. terengganukini.net



    Link Sahabat:
    *Kassim Selamat
    *TauXpe 
    *NaBilah
     


    web counter


    JIKA ANDA MEMPUNYA CERITA2 @ ARTIKAL2 YANG MENARIK ANDA BOLEH E-MAILKAN PADA SAYA DI :
    taraknama@gmail.com




     

    Membida nombor plat
    12.05.07 (7:55 am)   [edit]
    Oleh: ARSHAD KHAN (WARTAWAN UTUSAN)

    KEPUTUSAN tender nombor pendaftaran kenderaan CCC yang diumumkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pahang, minggu lalu mengejutkan penduduk negeri ini berikutan dua Exco kerajaan Pahang dinamakan sebagai berjaya membida RM62,400 bagi CCC 3 dan harga yang sama juga untuk CCC 8.

    Fakta yang didedahkan pihak media itu telah mengundang reaksi pantas Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob.

    Semasa sidang Dewan Undangan Negeri Pahang Kesebelas, Jumaat lalu, beliau membuat penjelasan bahawa dua Exco berkenaan tidak membida pada harga setinggi itu sebaliknya ia ditawarkan oleh JPJ.

    Susulan kenyataan MB itu, Exco Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Shahiruddin Abdul Moin, tampil membuat sidang media menjelaskan beliau hanya membida pada harga RM5,000 melalui permohonan kepada Menteri Pengangkutan lalu diarahkan mengisi Borang Tender MV10 berserta bayaran RM3,000 sebagai deposit.

    Penjelasan itu yang disiarkan kebanyakan media cetak 25 November lalu, turut menyalahkan JPJ Pahang kerana mengumumkan beliau sebagai berjaya memiliki CCC 8 pada harga RM62,400 manakala keputusan itu dipaparkan di Ibu Pejabat JPJ.

    Shahiruddin mendakwa JPJ telah mencalarkan nama baiknya sebagai ahli politik kanan Pahang sehingga bakal berhadapan tindakan hilang jawatan Exco sekiranya terus membeli nombor itu.

    Sementara itu, Exco Belia, Sukan dan Perpaduan, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail memberi penjelasan ringkas berhubung isu CCC 3 dengan kenyataan, beliau hanya memasukkan borang kosong ke dalam peti tender JPJ tanpa sebarang deposit sementara menantikan surat sokongan Timbalan Menteri Pengangkutan.

    Tetapi beliau mendakwa JPJ menghantar surat tawaran pada 21 November lalu mengatakan dia berjaya memperoleh nombor itu pada harga RM62,400.

    Selepas membaca penjelasan dua Exco ini serta Menteri Besar Pahang melalui kenyataan mereka yang disiarkan sebahagian besar media cetak, timbul enam persoalan berikutan terdapat percanggahan ketara dalam prosedur operasi standard (SOP) tender nombor pendaftaran JPJ, dengan apa yang mereka jelaskan.

    Pertama, adakah terdapat mana-mana peruntukan undang-undang membenarkan JPJ untuk menawarkan sebarang nombor pendaftaran dengan harga ditetapkan oleh JPJ sendiri kepada mana-mana individu.

    Jika merujuk kepada prosedur SOP nombor pendaftaran, harga tidak ditetapkan oleh JPJ sebaliknya ditentukan melalui proses tender terbuka yang mana pembida dengan harga tertinggi akan ditawarkan nombor berkenaan dan bukannya JPJ sesuka hati menawarkan harga dan nombor itu kepada sesiapa.

    Kedua, adakah terdapat mana-mana peruntukan undang-undang yang membenarkan kuasa Menteri Pengangkutan atau Timbalan Menteri Pengangkutan untuk menentukan berapa harga sesuatu nombor pendaftaran dan siapa yang bakal memilikinya.

    Jika peruntukan sedemikian wujud, ternyata kerajaan menolak hasil lumayan daripada bidaan nombor itu kerana melalui proses tender secara terbuka, harga bidaan boleh mencecah ratusan ribu ringgit bagi sesuatu nombor.

    Kenapa perlu disekat hasil negara itu melalui campur tangan politik?

    Kalau adapun ihsan menteri, ia hendaklah bersifat untuk membantu meringankan beban rakyat untuk sesuatu perkara yang amat diperlukan dan bukannya bagi sesuatu seperti mahu menggunakan nombor kenderaan yang cantik bagi tujuan bermegah.

    Ketiga, merujuk kepada kenyataan Ibu Pejabat JPJ Putrajaya dalam akhbar KOSMO, 25 November lalu, pihak JPJ menegaskan bahawa mereka tidak menetapkan sebarang harga bagi sesuatu nombor sebaliknya pembida tentukan sendiri harga maksimum yang mereka mampu pada Borang MV10.

    Persoalannya, mengapa dua Exco berkenaan bertegas menyatakan bahawa mereka tidak pernah meletakkan bidaan sebegitu tinggi sebaliknya pihak JPJ yang meletakkan harga RM62,400 bagi setiap nombor itu. Mana yang betul sebenarnya?

    Keempat, Shukri dalam Mingguan Malaysia tarikh 25 November juga, menjelaskan beliau hanya memasukkan borang JPJ MV10 yang kosong tanpa dituliskan nilai bidaan, ke dalam peti tender JPJ untuk nombor CCC 3.

    Persoalannya, jika prosedur mengisi borang kosong dibenarkan oleh JPJ, ia bererti satu penipuan dan mengkhianati pembida lain kerana proses tender terbuka adalah memilih harga tertinggi dan bukannya borang kosong yang kemudiannya akan diisi harga sebaik mengetahui nilai tertinggi pembida lain.

    Kelima, amat tidak munasabah apabila dua Exco berkenaan menyatakan bahawa mereka hanya berhasrat untuk membeli nombor berkenaan sekiranya harga tawaran bernilai sekitar RM5,000 sahaja.

    Adakah dua Exco ini tidak mengetahui bahawa belum pernah ada dalam sejarah JPJ mana-mana negeri yang menerima harga kurang daripada RM15,000 bagi nombor pendaftaran satu digit.

    Lebih hairan lagi, dua Exco berkenaan ketika ini sudah diketahui umum menggunakan kenderaan dengan nombor pendaftaran satu digit (8 dan 3). Tidak masuk akal mereka tidak mengetahui harga nombor yang mereka sudah miliki.

    Keenam, Shahiruddin dalam sidang medianya mengemukakan dua bukti dokumen tender daripada JPJ iaitu surat tawaran dengan nilai RM62,400 dan Borang MV10 dengan catatan harga tempahan RM5,000.

    Berdasarkan SOP proses tender nombor pendaftaran mana-mana JPJ, sebaik peti tender mula dibuka (ada yang disaksikan pegawai BPR), Panel Tender JPJ akan melihat Borang MV10 dengan tawaran nilai paling tinggi bagi sesuatu nombor sebelum mengeluarkan surat tawaran kepada pembida berkenaan.

    Bermakna, angka di dalam surat tawaran JPJ mesti bersamaan dengan angka yang ditawarkan oleh pembida dalam Borang MV10. Mengapa dalam kes Shahiruddin angkanya berbeza?

    Malah prosedur juga menetapkan bahawa pembida perlu membayar deposit sebanyak 10 peratus daripada nilai bidaan untuk nilai tawaran melebihi RM2,000 atau RM500 untuk bidaan bawah nilai itu.

    Namun, dalam kes Shahiruddin, beliau mendakwa membuat bidaan RM5,000, tetapi membayar depsit RM3,000. Bukankah RM3,000 merujuk kepada bidaan RM30,000?

    Jika benar, mengapa kaedah pembayaran seorang Exco berbeza daripada SOP yang telah ditetapkan?

    Pelbagai persoalan yang timbul ini sudah pastinya tidak dapat terlepas daripada mempertikaikan integriti JPJ kerana umum amat sedia maklum dengan proses tender sesuatu nombor pendaftaran.

    Tambahan pula, dua Exco berkenaan amat bertegas mahukan penjelasan daripada JPJ berhubung isu itu seolah menggambarkan JPJ suatu institusi yang tidak cekap dan tidak telus seterusnya perlukan saringan daripada BPR.

    Penyelesaian terbaik untuk polemik ini adalah rundingan semeja antara Exco berkenaan, Menteri Besar Pahang dan pihak JPJ manakala BPR perlu memainkan peranan menilai integriti kedua-dua pihak.

    Sikap berdiam diri JPJ Pahang bukan penyelesaian kepada isu yang berbangkit ini.

    Jawapan yang sewajarnya perlu diberikan sama ada oleh pihak Ibu Pejabat JPJ atau JPJ Pahang.

    taraknama: sendiri tanya sendiri jawab



     


    posted by: norida (reply)
    post date: 01.04.10 (12:39 am)

    sy rase bnyk pihak dah mula giler kuase.masing2 dok tabur janji itu ini bagai nak rak,alih2 pas dapat kerusi parlimen,langsung bahas tah aper2 kat parlimen.isu anwar la,isu jet la,bek letak jawatan je,lingkup negara nanti.ahh perbangkang pun sama saje.



    posted by: adnan (reply)
    post date: 01.04.10 (12:44 am)

    salam.. btol la tu.rakyat dah bosan.tgu lah nnt p.raye ke 13.jgn harap nux undi.paham!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Your Name:


    Your Comment:




    Blog Versi Baru 
    TarakNama.V2


    web counter





    JOM BOIKOT BARANG ISRAEL..JOM BOIKOT BARANG ISRAEL...JOM BOIKOT BARANG ISRAEL....


    Marilah Luangkan
    sedikit masa ANDa
    untuk mengundi
    Blog saya.. segala
    kerjasama ANDa
    amatlah dihargai...
    Bersama Kita Bersama...


    Apa pendapat anda tentang website ini
    Alhamdulillah banyak membantu
    Alhamdulillah OK lee...
    puihh..buruk nak mampos..
      
    Free polls from Pollhost.com




    Anda berasal dari mana?
    Kuala Lumpur
    Selangor
    Perak
    Kedah
    Perlis
    Penang
    Kelantan
    Terengganu
    Pahang
    Johor
    Sabah
    Sarawak
    Melaka
    Negeri 9
    Luar Negara
      
    Free polls from Pollhost.com





    View My Stats

    Ukhwah.com :: Top Blog